Undervognsbehandling

💡Få tilbud på Undervognsbehandling

Du bør altid sammenligne priser online, for at sikre at du får den laveste pris på Undervognsbehandling, uanset om du skal have undervognsbehandling din bil eller blot vil vide hvilken pris på undervognsbehandling til netop dit bilmærke du skal forvente.

🧰 Hvor ofte skal bilen have undervognsbehandling?

Hvor ofte skal bilen have undervognsbehandling
Hvor ofte skal bilen have undervognsbehandling?

Som tommelfingerregel, så skal din bil have undervognsbehandling hver 2 år. Dog kan dette variere meget og afhænger af hvor gammel bilen er, hvilket bilmærke du har samt brugen af bilen.

Årsagen til at du bør få en undervognsbehandling hvert 2 år, er fordi klimaet i Danmark er optimalt for dannelsen af rust, og da bilerne simpelthen ikke er blevet produceret til det danske klima, så er de ikke ordenligt rustet til vores klima, så derfor anbefaler teknologisk institut og FDM at alle biler i Danmark bliver rustbeskyttet med en undervognsbehandling.

Du bør løbende beskytte din bil mod rust med en undervognsbehandling, da det formentligt vil være med til at kunne forlænge bilens levetid markant. Derudover så vil den løbende rustbeskyttelse også være en stor fordel, hvis du ønsker at sælge bilen videre på et tidspunkt.

Hvad sker der hvis bilen ikke bliver undervognsbehandlet?

Hvis bilen ikke bliver undervognsbehandlet, så vil det kunne resulterer i, at din bil begynder at ruste. Det er ikke alle der får undervognsbehandlet deres bil, men hvis bilen begynder at ruste, så kan det få katastrofale følger.

Det hele kan begynde med en mindre skade som du måske ikke bemærker, som så begynder at ruste, og så vil rusten kunne udvikle sig til en stor rustskade, som kan blive utrolig dyr at få udbedret i forhold til undervognsbehandlingen, hvor du kan ende med at skulle have slebet og lakerede større områder på undervognen på din bil, og måske endda udskiftet flere af delene på bilen.

Hvorfor ruster bilens undervognen?

Årsagen til at bilens undervogn ruster, er fordi der opstår en kemisk forbindelse mellem jern, vand og ilt. Dette vil normalt resultere i at rusten får materialet til at løsne sig i nogle flager som gør overfladen svækket over tid, efterhånden som vand og ilt trænger ind i jernet.

Ting der kan resultere i rust på bilens undervogn

  • Fugt: Rust kan forekomme grundet det fugtige og skiftende vejr, som bilens undervogn ikke er producerede til det danske klima.
  • Mindre skader: En mindre skade, kan resultere i, at der trænger fugt ind i undervognen, hvilket over tid kan ende med rustskader.
  • Manglende undervognsbehandling: Ofte så er nye biler ikke undervognsbehandlet, og da de ikke er producerede til det danske fugtige klima, så er de mere sårbare overfor rust.

Se videoen nedenfor, hvor du får gode råd omkring undervognsbehandling

🚘 Undervognsbehandling pris – Hvad Koster en Undervognsbehandling?

Ønsker du at vide hvad undervognsbehandling koster? Undervognsbehandling priser kan svinge en del, men en undervognsbehandling pris er mellem 3000 og 6000 kr. afhængig af om bilen i forvejen har fået en undervognsbehandling tidligere, størrelsen på bilen og om der er tale om en genbehandling.

Dog afhænger prisen på en undervognsbehandling også af hvilket bilmærke der er tale om, som også har en indflydelse på prisen på undervognsbehandling.

⌛ Hvor lang tid tager en undervognsbehandling?

Du skal forvente at en typisk undervognsbehandling tager mellem 1-2 dage, afhængig af flere parametre. Hvor lang tid en undervognsbehandling tager, afhænger nemlig af bilmærke og størrelsen på din bil.

Hvis du har en mindre bil, så tager den mindre tid at beskytte mod rust med en undervognsbehandling, end en større bil. Dette gør også, at mindre biler er billigere at rustbeskytte end de større biler.

Når bilen skal have en undervognsbehandling, for at rustbeskytte den, så er det utrolig vigtigt at plastikafdækning og plastikskjold i undervognen på bilen bliver demonteret, så du sikre dig at alt jernet under plastikskjold m.v. bliver behandlet. Herefter skal undervognen renses med varmt vand under et højtryk, så alt snavs, skidt og tidligere undervognsbehandling bliver fjernet.

Så snart undervognen på bilen er renset med vand, så er det vigtigt at den bliver 100% tør inden den får rustbehandlingen, da den ellers vil kunne falde af.

Derefter vil undervognsbehandlingen blive påført, og så skal den tørre igen. Dette tager typisk mellem 1 og 2 dage afhængig af hvilket tørringsanlæg værkstedet har

🌧️ Hvornår på året skal bilen undervognsbehandles?

Det har ingen betydning, hvornår på året du får fortaget en undervognsbehandling på bilen, da bilen uanset hvad bliver vasket med varmt vand, og tørret i et tørrerum inden behandlingen. Så den bliver hverken mere eller mindre våd på den ene eller anden årstid.

Så jo før du kan få rustbeskyttelse på din bil jo bedre, og du bør derfor ikke vente på det bliver en bestemt årstid.

🙋‍♂️ Kan du selv undervognsbehandle din bil?

Det er svært og nærmest umuligt at undervognsbehandle sin egen bil. Undervognen er nemlig svær at komme til, så derfor bør du altid sørge for at få en faglært mekaniker til at fortage behandling, som kender lige præcis din bilmodel, og som også giver en garanti på undervognsbehandlingen.

Det kræver nemlig en lift, eller en fordybning i gulvet, så du har helt fri adgang til hele undervognen på bilen. Derudover så skal du bruge selve rustbeskyttelsen, men først sikre at bilen både er 100% renset og 100% tørret, hvilket også kræver de korrekte værktøjer.

Derfor anbefaler vi at du får fortaget undervognsbehandlingen af en professionel.

🥇 Hvad er den bedste undervognsbehandling?

Der findes en lang række undervognsbehandlinger, som mange producenter vil mene er de bedste undervognsbehandlinger. Men der er faktisk ikke særlig meget forskel på de førende mærker som er Pava, Dinitrol, Suvo og Tectyl, så derfor har vi nedenfor lavet en liste med nogle af de bedste undervognsbehandlinger og rustbeskyttelsesmærker, så du kan læse en kort beskrivelse og vælge derfra hvis du ikke blot vælger det som værkstedet anbefaler til netop din bil.

Det vigtigste ved en rustbeskyttelse og undervognsbehandling, er udførelsen, da dette er afgørende, så mærket på rustbeskyttelsen er mindre vigtigt.

Pava

Pava er en rustbeskyttelse i form af olie, som bliver sprøjtet ind i alle hulrum i undervognen. En komplet behandling med Pava rustbeskyttelse til undervognen dækker dine bils døre, hjulkasser, hulrum og undervogn.

Dinitrol

Dinitrol er en rustbeskyttelse i form af voks, som er den nok største forskel fra Pava. Med Dinitrol forgår undervognsbehandlingen på samme måde, men hvor nogle vil mene at behandlingen er en smule mere grundig med Dinitrol.

Suvo

Suvo er også et af de mest kendte mærker indenfor rustbeskyttelse herhjemme. Suvo produkter er skabt specielt til det danske klima, og de er også et af de ældre mærker indenfor undervognsbehandling med over 35 års erfaring indenfor rustbeskyttelse.

Tectyl

Tectyl er verdens ældste firma indenfor rustbeskyttelse, og har stor erfaring med udviklingen af produkter og metoder som konstant bliver udviklet indenfor rustbestkyttelse. Det er derfor uden tvivl også en af de mest kendte mærker indenfor undervognsbehandling og rustbeskyttelse.

🚗 FAQ – Ofte stillede spørgsmål

Vi modtager løbende en masse spørgsmål, så derfor har vi samlet de ofte stillede spørgsmål i nedstående FAQ.

Hvor kan jeg få Undervognsbehandling på min bil?

Der findes som regel flere værksteder nær dig eller i dit nærområdet som kan fortage Undervognsbehandling på bil

Hvad koster Undervognsbehandling?

En Undervognsbehandling koster mellem 3000 og 6000 kr. og kan variere utrolig meget fra værksted til værksted og fra bil til bil, og om det er første gang bilen skal undervognsbehandles eller en genbehandling.

Hvor lang tid tager en undervognsbehandling?

En Undervognsbehandling tager mellem 1 og 3 dage på et værksted, og afhænger meget af hvilket bilmodel du har, da der er stor forskel på de forskellige modeller, men også hvilket værksted du vælger da der er forskel på de forskellige værksteders udstyr.

Kan jeg selv undervognsbehandle min bil?

Både ja og nej. Det er langt de færreste der har udstyret og kendskabet til undervognsbehandling, til selv at kunne rustbeskytte og undervognsbehandle sin bil. Derfor anbefales det at lade de professionelle fortage undervognsbehandlingen.

Hvor ofte skal bilen have undervognsbehandling?

Som tommelfingerregel, så skal din bil have en undervognsbehandling hver 2 år. Dog kan dette variere utrolig meget og afhænger af hvor gammel bilen er, hvilket bilmærke du har samt din brug af bilen.

Hvilken undervognsbehandling er bedst?

De kendte mærker indenfor rustbeskyttelse og undervognsbehandling såsom Pava, Dinitrol, Suvo og Tectyl, vil alle mene at de giver den bedste undervognsbehandling, men du kan læse om de bedste undervognsbehandlinger her.

Hvornår på året skal bilen undervognsbehandles?

Det har overhoved ingen betydning for bilen, hvornår på året du får fortaget en undervognsbehandling på bilen, da din bil uanset hvad, vil blive vasket med varmt vand, og tørret i et tørrerum inden behandlingen på værkstedet.